
AB-testen met MailerLite e-mails
Voor het laatst bijgewerkt op 29 augustus 2023
Links op deze pagina die leiden naar MailerLite zijn affiliatelinks.
Voor een AB-test met MailerLite heb je de betaalde versie nodig en dan kun je testen op 3 punten:
- onderwerpregel
- naam van de afzender
- en inhoud.
Je vindt de AB-test onder de oranje knop: Create campaign. En dan kies je waar je op wilt gaan testen.
AB-test: plan van aanpak
Bij een AB-test met de onderwerpregel of met de naam van de afzender krijg je 2 vakjes om dit in te vullen. Vervolgens kies je naar welke abonnees je de AB-test gaat sturen en je stelt in hoeveel procent versie A en hoeveel procent versie B moet krijgen. Dat percentage stel je met behulp van het schuifje.
Je kiest hoe de winnaar gekozen moet worden: op basis van het aantal opens of op basis van het aantal clicks en hoe lang de test moet duren voor er een winnaar gekozen mag worden.
Als je de inhoud wilt testen, begin je met de eerste nieuwsbrief te maken. Daarna mag je kiezen of je de 2e nieuwsbrief wilt maken van een kopie van de eerste of dat je helemaal opnieuw wilt beginnen.
Neem de looptijd niet te kort
Neem looptijd van je AB-test niet te kort, want als je looptijd te kort is krijg je onbetrouwbare resultaten met als gevolg dat het kan gebeuren dat je verliezende e-mail als winnaar verzonden wordt. Kijk even naar de afbeelding hieronder, daar gebeurt zoiets.

In de afbeelding hierboven zie je dat er getest is op onderwerp en dat versie B geselecteerd is als winnaar. Terwijl versie A door 20,41% geopend is en versie B door 14,14%.
Dit is tijdens de test natuurlijk anders geweest. Toen was versie B het meeste geopend. Als de test langer had geduurd, zou het duidelijk geworden zijn dat versie B de verliezer is. Neem daarom je testtijd erg lang. Hoe minder adressen je hebt, hoe langer je deze tijd moet nemen.
Formaat van je lijst
Voor een echt betrouwbare AB-test heb je voor iedere testgroep rond 5000 abonnees nodig, maar een klein bedrijf heeft zelden zoveel abonnees. Als je evengoed een AB-test doet, dan loop je dus het risico dat je naar de verliezer verstuurt. En dat zal je niet veel opleveren.
Verdeling 25-25-50
Maar laatst had ik toch een AB-test nodig om te weten te komen wat voor mijn klant beter zou werken: de drag & drop editor of de rich text editor. Dat moest ik weten om te weten hoe het verder moest.
De gangbare manier om dit te ontdekken als je lijst te klein is, is gewoon een van de twee keuzes naar je hele lijst sturen. En de volgende keer stuur je dan de andere keuze. De resultaten leg je naast elkaar en dan heb je een antwoord.
Maar had ik geen tijd voor, ik moest het snel weten. Daarom heb ik een test gedaan met een verdeling:
- 25% kreeg A
- 25% kreeg B
- 50% kreeg de winnaar
Dat was geen betrouwbare test, omdat de aantallen te laag waren. Maar je kunt dan nog iets doen: neem de looptijd van de test lang. Ik heb mensen die de A-versie kregen een week de tijd gegeven om te openen. Want na een week is een nieuwsbrief beslist oud en dan wordt hij alleen nog geopend als iemand zijn mailbox aan het opruimen is.
Een te kleine lijst met een verdeling van 25-25-50 is dus niet de beste manier, maar het is wel werkbaar als je de looptijd lang neemt.
Alternatief voor AB-testen met MailerLite e-mails
Het alternatief is de auto-resend campagne van MailerLite. Daarmee stuur je titel A naar iedereen op je lijst. En titel B is een herkansing, die stuur je naar iedereen die titel A niet geopend heeft. Als je een kleine lijst hebt is dat veel veiliger.
Tot zover de AB-testmogelijkheden voor MailerLite e-mails. Daarnaast heb je ook nog de mogelijkheid om landingspagina’s te testen.
Ik ben een erkende MailerLite specialist. Als je hulp zoekt, ga dan naar de pagina MailerLite expert.