
Dubbele opt-in bij MailerLite
Voor het laatst bijgewerkt op 30 augustus 2023
Links op deze pagina die leiden naar MailerLite zijn affiliatelinks.
Dubbele opt-in bij MailerLite en de bevestigingsmail van MailerLite kun je aanpassen. Hier vertel ik hoe je dat kunt doen.
Het is belangrijk je te realiseren dat bij MailerLite ieder formulier en iedere landingspagina z’n eigen confirmation e-mail en z’n eigen bedankpagina heeft. Je moet dit dus doen voor al je formulieren en al je landingspagina’s. Maar je hebt bij MailerLite één uitschrijfpagina. En die kun je ook aanpassen.
Zet dubbele opt-in aan
Allereerst moet je je inschrijfformulier of landingspagina maken. Zodra je dat gedaan hebt, kom je op de pagina “Overview”. Als dubbele opt-in nog niet aanstaat kun je dat hier doen. Want zonder dubbele opt-in is er natuurlijk ook geen confirmation e-mail.
Nieuwe MailerLite
In de nieuwe MailerLite vind je dubbele opt-in aan de rechterkant op de pagina Overview. Zet het schuifje om zodat het groen wordt.

De e-mails die hierbij horen vind je onder “Double opt-in” bovenaan de pagina.
MailerLite Classic
In MailerLite Classic ga je eerst naar Forms (in het groene menu bovenaan) en je maakt een formulier.
Als je daarmee klaar bent kom je vanzelf op de pagina Overview en daar staat bovenaan: Double opt-in.

Klik dat aan en let dan goed op, want daar staan 2 tabbladen en die moet je allebei openen en bewerken.
Subject: Zet hier iets neer waardoor het duidelijk is waar de e-mail over gaat. Bijvoorbeeld: “Bevestig je inschrijving”.
Sender: Jouw naam en je e-mailadres.
E-mail in orde maken
Daarna klik je bij de e-mail op: Edit.
Aan de linkerkant van de pagina zie je de e-mail staan en aan de rechterkant van de pagina zie je 2 tabbladen: Blocks en Settings.
Blocks
Hier zie je de beschikbare blokken staan. Die kun je naar je nieuwsbrief slepen en gebruiken:

Settings
Onder het tabblad Settings staan 3 drop-downs waarvan de bovenste open staat:
- Template settings
- Content settings
- Settings van de drukknop
Dubbele opt-in bij MailerLite: settings
Onder template settings kun je de volgende zaken aanpassen:
- Lettertype
- Achtergrondkleur
- Lettertype en letterkleur van de preheader
- Lettertype en letterkleur van je bedrijfsnaam
- Lettertype en letterkleur van je adresgegevens
Content settings
Onder content settings kun je dezelfde zaken aanpassen voor de tekst op je formulier en daar kun je ook de kleur van de link bepalen.
Buttons settings
En onder settings van de aanklikbare knop bepaal je de kleur van de knop, het lettertype van de knop en het type knop.
We hebben het hier over de knop van je formulier. Hier kun je lezen hoe je het doet met andere buttons.
Teksten aanpassen
De teksten in je confirmation e-mail kun je aanpassen door met je muis naar de linkerkant van de pagina te gaan, naar het blok dat je wilt aanpassen.
Als je daar met je muis naartoe gaat verschijnt er een potloodje en als je dat aanklikt open je het blok. Daarna staat het blok open aan de rechterkant van de pagina en dan kun je je tekst aanpassen.
De confirmation e-mail aanpassen bij MailerLite is dus erg eenvoudig, maar je moet wel even weten waar het zit. Heb je een formulier gemaakt maar zie je die confirmation e-mail nergens staan? Dan heb je waarschijnlijk dubbele opt-in niet aangezet.
Dubbele opt-in bij MailerLite: integratie
Als je een integratie gebruikt en dubbele opt-in wilt gebruiken, volg dan deze navigatie om dubbele opt-in bij MailerLite aan te zetten:
Nieuwe MailerLite
- Ga in de zijbalk naar Account Settings
- En kies daarna voor Subscribe Settings.
MailerLite Classic
- Ga naar je gebruikersnaam (rechts boven).
- Kies hier voor Subscribe settings.
- Hier vind je de e-mail en de bedankpagina voor de API. Je kunt ze op dezelfde manier aanpassen zoals hierboven beschreven.
Voordelen van dubbele opt-in
Ik hoor vaak dat het handiger is om dubbele opt-in niet aan te zetten. En dan hoor ik argumenten als: die “bevestigingslink komt vaak in spam”, en “het houdt alleen maar op” en meer van zulke argumenten die geen hout snijden.
Realiseer je dat je door dubbele opt-in te gebruiken de aflevering van je nieuwsbrieven verbetert. En als de bevestigingslink in spam komt, dan zou je eerst nieuwsbrief ook in spam komen.
En ja, dubbele opt-in gebruiken vertraagt de inschrijving een beetje. Maar daar moet je blij om zijn, want je bent hierdoor het kaf van het koren aan het scheiden. Je hebt toch niets aan een grote lijst met adressen van mensen die zo weinig interesse hebben dat ze niet op een bevestigingslink willen klikken?
In plaats van geen dubbele opt-in te gebruiken kun je ook zorgen voor een sterkere weggever en dan ben je veel effectiever bezig.