MailerLite expert » Blog » MailerLite e-mails » Groep uitsluiten bij MailerLite

Groep uitsluiten bij MailerLite

groep uitsluiten

Groep uitsluiten bij MailerLite

Voor het laatst bijgewerkt op 30 augustus 2023

Links op deze pagina die leiden naar MailerLite zijn affiliatelinks.

Een groep uitsluiten bij MailerLite kun je willen om meerdere redenen:

  • Je weet vooraf al dat een specifieke e-mail niet interessant is voor een groep, daarom wil je die groep uitsluiten.
  • Een andere reden is dat je mensen een escape wilt bieden als ze ontdekken dat ze een serie niet leuk vinden. Als je ze dan toch op je lijst wilt houden voor andere e-mails, dan moet je ervoor zorgen dat ze weg kunnen als ze dat willen.
  • Een derde reden is dat ze in een funnel zitten en niet klikken waar je graag wilt dat ze klikken.
  • Of je stuurt opvolg e-mails na een workshop terwijl ze niet kwamen opdagen en je ze die e-mails dus ook niet wilt sturen.

Hoe je een groep kunt uitsluiten bij MailerLite

Hoe je een groep uitsluit is heel simpel: in plaats van het vakje aan te vinken dat je links van de groep ziet staan, klik je op Exclude group aan de rechterkant

Ik kreeg een vraag: wat gebeurt er nu met de overlappende adressen? De overlappende adressen zitten zowel in groep A als in groep B. Dat is heel simpel: je hebt groep B uitgesloten, dus de adressen in groep B krijgen deze e-mail niet.

Groep uitsluiten van een serie

Mensen uitsluiten van een serie die niet relevant voor ze is doe je op het moment dat je de Automation workflow maakt. Zorg dat deze mensen bij elkaar in een groep zitten en sluit die hele groep uit.

Afmelden van een serie

Als je een serie nieuwsbrieven verstuurt dan is het handig als je je lezers een uitweg biedt. Het kan zijn dat ze je serie niet leuk vinden en als jij ze dan geen uitweg biedt, dan kunnen ze geen kant op. En omdat ze geen kant op kunnen, zullen ze zich afmelden want ze hebben geen andere optie.

Maar als je een escape biedt, dan hoeven ze zich niet af te melden om je serie te stoppen. Daarom heb je er alle belang bij om je lezers een escape te bieden.

Wat je nodig hebt

  1. Een groep voor mensen die je serie wel willen
  2. Een groep voor mensen die je serie niet willen.
  3. Bedankpagina
  4. En een link trigger om adressen te kopiëren naar de uitgesloten groep.
  5. Een uitsluiting
  6. Link trigger in je nieuwsbrief

Groep voor mensen die je serie gaan krijgen

Maak een groep voor mensen die je serie wel willen. Het instromen in deze groep gaat de trigger voor je workflow worden.

voorbeeld joins group mailerlite

Een groep voor mensen die je serie niet willen

Voor de mensen die deze ene specifieke serie niet meer willen, maak je een andere speciale groep aan met een duidelijke naam, zodat je later weet waar die groep toe dient en wat er met die adressen is.

Bedankpagina

Maak een bedankpagina op je website waar je vertelt dat het gelukt is om de serie te beëindigen en waar je belooft dat je de serie niet meer naar ze zal sturen.

Automation link trigger

Nu maak je een Automation link trigger: als mensen klikken op een specifieke link in je nieuwsbrief dan wordt hun adres gekopieerd naar de speciale groep die je net hebt gemaakt.

Uitsluiten van je serie

Dan maak je je serie en je sluit de speciale groep voor mensen die geen zin meer hebben uit.

Die speciale groep is nu natuurlijk nog leeg, maar dat maakt niet uit. Er komt vanzelf een keer iemand die geen zin meer heeft. En doordat jij deze groep hebt uitgesloten, stopt de serie direct voor die persoon.

Link trigger in je nieuwsbrief

Het laatste dat je nu nog moet regelen: zet in iedere nieuwsbrief van je serie een linkje: “Geen zin meer in deze serie” (of zoiets) met als link dezelfde link die je gebruikte om je Automation link trigger te maken om de adressen te verhuizen naar de speciale uitgesloten groep.

Als je het mogelijk wilt maken dat mensen stoppen met een serie, dan moet je dit dus vooraf mogelijk maken, op het moment dat je je serie maakt.

Groep uitsluiten van een funnel

Stel dat je een funnel maakt en dat je wilt dat mensen op een zeker moment iets doen. Ze moeten hun interesse laten blijken door op een link te klikken. Want je wilt ook niet eeuwig doorzeuren over je dienst of product om ze niet kwijt te raken van je lijst.

Dan kun je ze op een zijspoor zetten, waardoor de funnel gewoon verder gaat voor andere mensen, maar voor deze mensen niet. Die zet je gewoon apart.

Condition

condition

Workflow activity

Vervolgens kies je voor: Workflow activity. En dan moet je een keuze maken.

Je gaat nu een splitsing maken tussen mensen die iets wel doen en mensen die iets niet doen:

  • wat moet er gebeuren met mensen die het wel doen?
  • en wat moet er gebeuren met mensen die het niet doen?

Op deze manier ontstaan er 2 stromen abonnees: mensen die geïnteresseerd zijn in wat je aanbiedt en mensen die niet geïnteresseerd zijn in wat je aanbiedt.

MailerLite waarschuwt hierbij dat je een delay voor de conditie moet instellen. Dat is nodig omdat die conditie onmiddellijk werkt, zodra de e-mail verzonden is. En dan hebben je lezers nog geen tijd gehad om te doen wat je wilt dat ze doen.

E-mailstrategie

Ja, het is vaak ingewikkeld en hoe complexer je strategie is, hoe lastiger het wordt. Als jij een erg ingewikkelde strategie wilt opzetten en ziet dat gewoon niet zitten, dan moet je het niet laten.

Met workflows is het zo dat je eenmalig moet opzetten en daarna doen ze de rest van je leven hun werk voor je. Dus daar heb je echt veel aan.


Ik ben een erkende MailerLite expert en ik kan je hulp met MailerLite bieden.

Over de auteur

Scroll naar boven