Voor het laatst bijgewerkt op 4 december 2023
Links op deze pagina die leiden naar MailerLite zijn affiliatelinks.
Je nieuwsbrief komt in spam doordat je dingen doet of gedaan hebt waardoor de spamfilters getriggerd worden. Dit kan komen doordat je een slechte verzendreputatie hebt. Maar het kan ook komen doordat je teksten in je titel of in je nieuwsbrief hebt staan waar de spamfilters op reageren. Of er staan links in je nieuwsbrief naar een domein dat een slechte reputatie heeft.
Dat betekent niet dat alles perfect moet zijn. Stel je het voor als een telmachine. De servers zitten op te tellen wat jij allemaal fout doet. En als dat genoeg is, dan krijg je een onvoldoende en dan gaat je nieuwsbrief naar spam.
Het vervelende is dat een nieuwsbrief die naar spam gaat het begin is van een proces.
- Eerst gaat je nieuwsbrief naar spam, maar daar blijft het niet bij.
- Als je niemand je nieuwsbrief uit spam haalt, dan denkt het ontvangende adres dat hij goed werk geleverd heeft voor zijn baas.
- Omdat hij denkt dat hij goed werk geleverd heeft, plaatst hij de volgende nieuwsbrief ook in spam. Ook als je daar helemaal geen fouten in hebt staan. Dat doet hij preventief omdat hij denkt dat zijn dat van hem wil. Want als hij dat niet zou willen, dan zou hij de vorige nieuwsbrief van dezelfde afzender toch wel uit spam gehaald hebben?
- Ook deze nieuwsbrief haalt niemand uit spam. Dus het spamfilter krijgt nog meer bevestiging dat het goed doet. Daarom vindt hij het een goed idee om die nieuwsbrieven maar direct af te wijzen: je nieuwsbrieven arriveren niet meer.
- En daarna besluit hij om alle e-mails van het domein van de afzender maar niet meer af te leveren. Dus dan kun je niet meer mailen.
Want die mailboxen kletsen dit aan elkaar door. Hierdoor kan het gebeuren dat je nieuwsbrief in de toekomst in spam komt bij mensen die nu nog niet eens op je lijst staan.
Hoe je nieuwsbrief in spam komt
Daarom moet je dit proces helemaal aan het begin stoppen. Je moet voorkomen dat je in spam komt.
Het eerste dat je moet doen is je domein authenticeren. En je hebt een goede kans dat je problemen hierdoor verholpen zijn. Zo niet, loop dan de volgende zaken na.
- Zorg dat je niet voornamelijk afbeeldingen verstuurt. De ideale verhouding tussen afbeeldingen en tekst is: maximaal 35% afbeeldingen en minimaal 65% tekst. We hebben het nu over het oppervlak van je nieuwsbrief.
- Zet niet zelf iets als “test” of “Re” in de onderwerpregel, zodat het lijkt alsof je een test verstuurt of reageert op een eerdere e-mail terwijl dat niet waar is.
- Liever geen uitroepteken in de onderwerpregel en zeker geen rijtje uitroeptekens.
- Vermijd het woord “gratis” in de onderwerpregel.
- Praat niet veel over geld in je nieuwsbrief, doe dat liever op je website en plaats een link naar die pagina in je nieuwsbrief.
- Zet geen complete woorden in hoofdletters.
- Doe niet alsof je het lezen van je nieuwsbrief vreselijk urgent is
Rechtstreeks naar spam:
BUITENKANS: Alleen vandaag GRATIS. Klik vlug HIER!!!
Want als je zoiets doet, dan zet je dat “spamproces” in werking en dat is het vreselijk lastig om het allemaal weer goed te krijgen.
Er is ook een tool waarmee je kunt testen of het waarschijnlijk is dat je in spam komt. Je kunt dat bij iedere nieuwsbrief doen, maar meestal is dat niet nodig. Want als je je nieuwsbrief een paar keer getest hebt, dan krijg je het “in de vingers”. Dan voel je het als het ware als je iets verkeerds aan het doen bent met je titels of teksten. Dan verander je dat voordat je gaat verzenden.