Voor het laatst bijgewerkt op 28 augustus 2023
Links op deze pagina die leiden naar MailerLite zijn affiliatelinks.

MailerLite multilingual
Mailen naar een internationaal audience betekent mailen in meer talen. En als je dit met MailerLite wilt doen, dan moet je zorgen dat je de taal van je lezers kent. Daarna kun je kiezen of je voor iedere taal een aparte nieuwsbrief maakt of dat je een nieuwsbrief met dynamische content maakt.
Multilingual: de taal van je lezer ontdekken
De taal van je lezer ontdek je door ‘m te vragen en vast te leggen in een groep.
Huidige abonnees
Als je tot nu toe in het Nederlands hebt gemaild, dan kun je er veilig vanuit gaan dat je huidige abonnees Nederlands lezen. Dit moet je vastleggen voor je iets anders doet, want zodra er ook andere abonnees bij komen is het lastiger te achterhalen wie je Nederlandse abonnees zijn. Zet ze daarom in een aparte groep.
Internationaal audience
Als je nu al een internationaal audience hebt is het lastiger natuurlijk, want dan kun je deze adressen niet zelf in een groep zetten.
Je kunt natuurlijk een landingspagina maken en van je lezers vragen om zich opnieuw in te schrijven en hierbij de taal van hun voorkeur aan te vinken, maar dat is omslachtig voor je lezer.
Je maakt het je lezer makkelijker als je een automation maakt die reageert op een klik op een link. Dan maak je eerst groepen voor de verschillende talen en daarna maak je een automation met als trigger een klik op een link en als actie het kopiëren van het adres naar de groep voor een specifieke taal.
Vervolgens zet je voor iedere taal een unieke link in je nieuwsbrief. Je kunt bijvoorbeeld een stukje tekst in het Nederlands in je nieuwsbrief zetten en een stukje tekst in het Engels. In beide stukjes plaats je een unieke link naar een pagina die bij de tekst past. En dan leg je vast welke link iemand heeft aangeklikt.
Natuurlijk maak je ook een landingspagina of een embedded form waarop je vraagt te kiezen voor een taal.
Meertalige nieuwsbrieven: MailerLite multilingual
Als je je adressen per taal in groepen in je account hebt, kun je natuurlijk aparte nieuwsbrieven maken voor iedere taalgroep.
Maar als je MailerLite Classic hebt of als je Growing Business of hoger hebt, dan kun je ook dynamische content maken. Met dynamische content zet je al je teksten in al je talen in dezelfde nieuwsbrief. En dan stel je in dat iedere taal uitsluitend getoond mag worden aan mensen die in de groep van die taal zitten. En alle andere content verberg je.
Zo krijgt iedere groep z’n eigen taal te zien waardoor je mensen gewoon in hun eigen taal kunt aanspreken en ze niet hoeft lastig te vallen met talen die niet relevant voor ze zijn.
Hulp met meertalige nieuwsbrieven
Misschien kun je dit allemaal zelf voor elkaar krijgen en misschien wil je dat ook. Probeer het gewoon eens. Maar het te ingewikkeld blijkt te zijn, aarzel dan niet en vraag gewoon hulp.
Uitbesteden
Als je je nieuwsbrieven laat maken dan heb jij hier natuurlijk geen zorgen over, want dan regel ik het.
Voorbereiding laten doen
Maar ook als je je e-mailmarketing niet wilt uitbesteden kan ik je helpen. Want je kunt ook de voorbereiding laten doen. En dan ga je daarna zelf mailen. Vraag het gewoon. Ik sta tot je beschikking en je kunt helemaal zelf bepalen hoeveel hulp je wilt. Ik ben een erkende MailerLite expert.